09374593204 01133304407 شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 20:00
غربالگری در دوران بارداری

غربالگری در دوران بارداری

آنچه در این مقاله می خوانید

غربالگری در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه خانم های باردار ملزم به انجام آن می باشند. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات کافی در این خصوص ، تا پایان مقاله با ما همراه باشید. در ابتدای مقاله جهت تفهیم بهتر این موضوع از صحبت های جامع سرکار خانم دکتر نازیلا مصباح ، فوق تخصص زنان در مازندران استفاده می نماییم.

خانم دکتر مصباح در رابطه با غربالگری در دوران بارداری چنین اظهار داشتند که : طی دوران بارداری ، غربالگری های مختلفی ؛ اعم از کنترل فشار خون ، آزمایش قند خون جهت تست دیابت و نیز آزمایشاتی به منظور بررسی کم خونی انجام می گیرد که همگی نوعی غربالگری می باشند.

اما آن چیزی که معمولا در ذهن خانم ها و خانواده ها به عنوان ، شناخته می شود ؛ همین غربالگری اختلالات کروموزومی و اختصاصا سندروم داون ( تریزومی کروموزوم 21 ) است که برای آن نیاز به انجام یک سونوگرافی می باشد و بین هفته یازده تا سیزده هفته و 6 روز می توان آن را انجام داد.

غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری

سونوگرافی غربالگری ، شناخته می شود ؛ همین غربالگری اختلالات کروموزومی و اختصاصا سندروم داون ( تریزومی کروموزوم 21 ) است که برای آن نیاز به انجام یک سونوگرافی می باشد و بین هفته یازده تا سیزده هفته و 6 روز می توان آن را انجام داد.

سونوگرافی غربالگری
سونوگرافی غربالگری

غربالگری نوبت اول

غربالگری اول ، در حقیقت نوعی سونوگرافی بسیار دقیق است که در برخی مراکز انجام می شود و به کمک آن می توان ؛ سن جنین ، محل جفت ، رشد جنین و اختصاصا ضخامت پشت گردن جنین که در اصطلاح NT نامیده می شود را اندازه گیری و تعیین نمود.

جنین هایی که مبتلا به سندروم داون هستند ، ضخامت پشت گردن شان بیش از حد طبیعی است و با این سونوگرافی می توان در صورت ابتلای جنین به سندروم داون آن را تشخیص داد.

بعد از انجام غربالگری ، خانم باردار به آزمایشگاه ارجاع داده می شود و از وی آزمایش خون نیز گرفته می شود و دو فاکتور خونی ؛ یعنی دو تا از هورمون ها را اندازه گیری می کنند و آزمایشگاه مجموعه غربالگری نوبت اول :، آزمایش خون و سن مادر را در یک برنامه کامپیوتری وارد کرده و یک لیست از آن ارائه می دهد.

توصیه می شود که همه خانم ها ؛ صرف نظر از این که ازدواج آن ها فامیلی است یا غیرفامیلی ، در سن جوانی حامله شده اند یا در سن بالا ؛ باید غربالگری در دوران بارداری را انجام دهند.

نکات مهم در رابطه با غربالگری نوبت اول :

البته ناگفته نماند که سندروم داون در خانم های بالای 35 تا 40 سال ، بیشتر از خانم های جوان تر است ، اما از آن جا که فرزندآوری در خانم های جوان بیشتر است ؛ 80 درصد مبتلایان به سندرم داون از خانم های زیر 35 سال متولد می شوند.

بنابراین غربالگری در دوران بارداری به همه توصیه می شود و چنانچه نتیجه غربالگری ، پرخطر بود ؛ پزشک باید روش های تشخیص قطعی نظیر آمنیوسنتز ، بیوپسی از جفت یا گاهی انجام آزمایش DNA را توصیه کند و اگر خطر بارداری در حد وسط باشد ، هفته پانزدهم تا بیستم باید غربالگری خون نوبت دوم انجام شود.

غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری

این موارد باید در اولین فرصت انجام شوند و به آخرین روزهای هفته 18 تا 20 موکول نشوند ، چون اگر جنین واقعا مشکل داشته باشد باید با اقدام زودهنگام ؛ امور تشخیصی جهت گرفتن مجوز برای ختم بارداری انجام پذیرد.

آزمایش های غربالگری
آزمایش های غربالگری

غربالگری نوبت دوم :

غربالگری دوم را نیز در حدود پانزده هفته و 3 روز انجام می دهند. سپس نتایج هر دو غربالگری با یکدیگر جمع بندی شده و در صورتی که مناسب بود تنها نیاز به سونوگرافی هفته 18 خواهد بود.

سونوگرافی هفته هجدهم :

این سونوگرافی یک سونوگرافی بسیار دقیق است به نام آنومالی اسکن ؛ که طی آن سر تا پای جنین اعم از اندام ها ، ساختمان جمجمه ، ضخامت پشت گردن ، استخوان بینی ، کبد ، کلیه و غیره بررسی می شوند.

غربالگری در دوران بارداری

لازم به ذکر است که در سونوگرافی هفته 18 ، می توان یکسری علائم به نفع سندروم داون پیدا کرد.

به طور مثال ؛ زیاد بودن ضخامت پشت گردن ، کوچک بودن یا عدم تشکیل استخوان بینی ، کوتاه بودن دست و پا ، عدم توانایی کلیه ها در دفع ادرار و باقی ماندن ادرار و کوچک بودن جمجمه ؛ همگی علائمی هستند که متخصص زنان را مشکوک به اختلال کروموزومی در جنین می نماید و ایشان می تواند با درخواست آمنیوسنتز این مسئله را قطعی نمایند.

غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری غربالگری در دوران بارداری

عوارض غربالگری بارداری

  • یکی از خطرات نادر در مورد آمینوسنتز سقط جنین می باشد که در2 تا 7 روز ممکن است اتفاق بیافتد.معمولادر درصد خیلی پایینی از افراد ممکن است روی دهد.
  • مواردی چون آسیب رسیدن به مادر یا جنین ،عفونت یا دیگر شکایات ممکن می تواند به طور نادر اتفاق بیافتد.
    این موارد در مادرانی که دوقلو یا چندقلو دارند بیشتر امکان پذیر است.
  • مشکلات RH غربالگری می تواند موجب ترکیب شدن خون جنین با خون شما شود. در صورتی که RH شما منفی باشد و RH جنین مثبت ممکن است که یک شات RH ایموگلوبین را بعد از غربالگری جهت محافظت از جنین دریافت کنید.
تست های غربالگری
تست های غربالگری

در صورت بروز عوارضی که در زیر به ان اشاره می شود بعد از غربالگری با پزشک تماس بگیرید:

احساس تغییر در حرکات جنین ، تب یا خونریزی افزایش یافته دارید ،درد واژن یا دردهای شکمی و گرفتگی شدید در شکم ، خونریزی یا بیرون ریزی مایعات از واژن تب قرمزی یا تورم ناشی از ورود سوزن گرفتگی های شدید در شکم دارید تماس بگیرید.

چه هنگام نتایج قابل دریافت هستند؟

نتایج غربالگری معمولا با گذشت 2 الی 3 هفته قابل دسترسی می باشند در صورتی که بیشتر از این طول کشید می بایست به پزشک مراجعه کنید.

آیا انجام این تست با درد همراه است؟

ممکن است که شما هنگامی که سوزن بر روی پوستتان کشیده می شود احساس راحتی نداشته باشید همچنین ممکن است که بعد از این تست احساس گرفتگی ملایمی داشته باشید.گرفتگی ها می تواند برای چند ساعت بعد از پروسه باقی بماند.

سخن آخر

تست غربالگری نوعی آزمایش می باشد که با مقاصد مختلفی صورت می گیرد معمولا پزشکان انجام این تست را هنگامی که بر این موضوع باوردارند که این تست مزایا بیشتری نسبت به عوارض آن دارد توصیه خواهند کرد.این تست می تواند اطلاعات ارزشمندی را در موردسلامت جنین شما ارائه دهد و در نهایت این تصمیم با شماست که دوست دارید این تست را انجام دهید یا خیر؟

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت معاینه با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوبت می خوای؟