09374593204 01133304407 شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 20:00
علت و درمان نازایی و ناباروری

علت و درمان نازایی و ناباروری

آنچه در این مقاله می خوانید

علت و درمان نازایی و ناباروری

نازایی یا ناباروری را این گونه تعریف می کنند : ناتوانی یک زوج در باردار شدن پس از گذشت یک سال از رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری بارداری. در مقاله پیش رو ؛ دکتر نازیلا مصباح، بهترین متخصص زنان و زایمان ، در رابطه با نازایی صحبت کرده اند ؛ پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 نازایی چیست؟

در 10 الی 15 درصد از زوج ها ، ناباروری دیده می شود که می تواند مربوط به زن یا مرد و حتی هر دو باشد ؛ اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید ، به هیچ عنوان نگران نباشید ؛ چرا که ، در حال حاضر با پیشرفت روز افزون علم پزشکی و مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان بسیاری از زوج ها می توانند ، صاحب فرزند شوند.

عوامل مؤثر در بروز نازایی

  • افزایش سن
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • افزایش وزن
  • لاغری بیش از حد
  • عدم تحرک

علائم ناباروری در زنان چیست ؟

به گفته دکتر نازیلا مصباح، اصلی ترین نشانه ناباروری ؛ ناتوانی در باردار شدن می باشد ؛ نازایی ، می تواند دارای علامت و نشانه واضح دیگری نباشد ؛ با این حال ، در ذیل به برخی از مواردی که می توانند نشانه ای از نازایی باشند ، اشاره شده است.

  • اختلالات تخمک گذاری
  • بروز تغییرات در دوره عادت ماهانه
  • دوره های عادت ماهانه غیر طبیعی ؛ مانند خونریزی بیشتر یا کمتر از حد معمول
  • نامنظمی در دوران قاعدگی
  • دوران قاعدگی دردناک
  • احساس درد در نواحی کمر و ناحیه تناسلی در دوران قاعدگی
  • و از این قبیل موارد

علت ناباروری در زنان

فرآیند تولید مثل در انسان ، بسیار پیچیده بوده و بارداری ، نیازمند انجام صحیح فرایند تخمک گذاری و لقاح می باشد.هر ماه توسط غده هیپوفیز ، پیامی به تخمدان ها جهت تخمک گذاری ارسال می گردد ؛ بدین ترتیب ، تخمدان ها تحریک به رها سازی تخمک می شوند ؛ تخمک آزاد شده در طول لوله فالوپ ، حرکت می کند و در این مدت ، می تواند با اسپرم ترکیب شود ؛

درمان ناباروری
درمان ناباروری

علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری

در صورتی که تخمک ، بارور شود ؛ به سمت درون رحم ، حرکت کرده و فرایند رشد نه ماهه را طی می کند ؛ حال ، بروز اختلال در هر قسمت از این فرایند ، منجر به ناباروری می گردد.اختلال در تخمک گذاری ، اختلالات رحم یا دهانه رحم ، آندومتريوز ، انسداد لوله های رحم ، یائسگی زودرس ، چسبندگی لگن و مشکلات دستگاه ایمنی بدن از عوامل موثر بر ناباروری در زنان می باشند.

اختلالات تخمک گذاری

این اختلالات ، عبارت اند از : سندروم تخمدان پلی کیستیک ، هایپرپرولاکتینمی و غیره ؛ که موجب بروز اختلال در روند تخمک گذاری ، شده و نازایی در زنان را به همراه دارند.

ناهنجاری های رحم

ناهنجاری های رحمی ، عبارت اند از : پولیپ رحم ، تومورهای خوش خیم ، فیبروئیدهای رحمی و غیره که موجب ناباروری در زنان ، می شوند.

آندومتريوز

آندومتريوز ، در اثر رشد بافت آندومتر خارج از رحم ، رخ می دهد که می تواند در عملکرد تخمدان ها ، رحم و لوله های رحم اختلال ایجاد کرده و بدین ترتیب ، مانع باروری گردد.

علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری

یائسگی زودرس

در برخی از بانوان ، شاهد خواهیم بود که پیش از 40 سالگی ، عملکرد تخمدان ها متوقف شده و دیگر قاعدگی رخ نمی دهد ؛ در این زمان گفته می شود ، یائسگی زودرس رخ داده است ؛ علت اصلی بروز یائسگی زودرس ، نا مشخص است ؛ اما گفته می شود عواملی ؛ از جمله اختلالات سیستم ایمنی ، پرتو درمانی ، شیمی ‌درمانی و غیره بر روی آن تاثیر گذار هستند.

مشکلات دستگاه ایمنی بدن

مشکلات مربوط دستگاه ایمنی بدن ؛ نقش مهمی در ایجاد نازایی ، داشته و حتی موجب سقط جنین نیز می شود.

تشخیص نازایی

برای تشخیص نازایی، زنان و مردان باید آزمایش های مختلفی را انجام دهند.

علت و درمان نازایی و ناباروری

به همین منظور آقایان آزمایش نمونه برداری از اسپرم، تست های هورمونی و ژنتیکی و بافت برداری از بیضه ها را انجام می دهند. همچنین از جمله آزمایش های مختص زنان، میتوان به پرتونگاری لوله رحم، تست تخمدان و بررسی تخمک های ذخیره در آن  و تست های هورمونی اشاره کرد. در برخی موارد ممکن است انجام لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی نیز لازم باشد.

علت و درمان نازایی و ناباروری
تشخیص نازایی

 درمان نازایی

انتخاب روند درمانی به موارد زیر بستگی دارد:

  1. علت نازایی
  2. مدت زمانی که به نازایی دچار هستید
  3. سن شما و همسرتان
  4. نظر شما درباره شیوه درمان

شیوه های درمان ناباروری در مردان

  • تغییر سبک زندگی : تغییر عادت های غلط زندگی و تغذیه، از جمله کاهش مصرف نوشیدنی های الکلی ، نکشیدن سیگار و اجتناب از استعمال دخانیات دیگر ، برنامه ورزشی منظم و همچنین رژیم غذایی مناسب می تواند احتمال دچار شدن به ناباروری مردان را کاهش دهد.
  • مصرف دارو : مصرفی دارو های خاصی ممکن است میزان اسپرم تولید شده را افزایش دهند و فعالیت بیضه ها را در عمل تولید اسپرم تقویت کند.
  • جراحی : در برخی موارد ، برای برطرف سازی موانع تولید اسپرم ، فرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری

درمان نازایی زنان

بعضی از زنان پس از یک یا دو روند درمانی، به نتیجه دلخواه می رسند و باردار می شوند ، اما برخی دیگر ممکن است به پروسه های درمانی بیشتری نیاز داشته باشند.از نظر بهترین متخصص زنان وزایمان مازندران تکنیک های درمانی زیر می توانند برای افرادی که دچار نازایی می باشند استفاده شود.

  • تحریک تخمک گذاری با داروهای باروری : برای زنانی که علت نازایی آن ها، وجود اختلال در پروسه تخمک گذاری می باشد، مصرف داروی های باروری اصلی ترین گزینه درمانی است.
  • تلقیح داخل رحمی اسپرم ( IUI ): طی این پروسه ، در دوران تخمک گذاری ، اسپرم سالم مستقیما درون رحم جای گذاری می شود.
  • جراحی : برخی از مشکلات رحمی مانند پولیپ های اندومتری ، سپتوم رحم ، بافت های اسکار درون رحم و فیبروئیدها با انجام جراحی هیستروسکوپی درمان می شوند.  ( اندومتروز،  چسبندگی لگن و فیبروئیدهایی در سایز بزرگ با انجام جراحی لاپاراسکوپی برطرف می شوند. )
  • روش IVF : در این تکنیک تخمک های سالم را تحریک می شوند و لقاح آن ها با اسپرم در محیط آزمایشگاهی انجام می شود و پس از گذشت چند روز از لقاح و تشکیل جنین، آن را در رحم مادر قرار می دهند.
  • تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم ( ICSI ) : در این شیوه یک اسپرم سالم ، مستقیما به سیتوپلاسم تخمک تزریق می شود.
  • اهدای تخمک یا اسپرم : در صورت عدم توانایی تخمک زن یا اسپرم مرد در بارور شدن ، می توانند از تخمک ها و اسپرم های اهدایی استفاده کنند.
  • رحم اجاره ای : درصورتی که رحم مادر توانایی حفظ جنین را نداشته باشد یا به طور کلی حاملگی سلامتی او را به خطر بی اندازد ، جنین زوج در رحم فرد دیگری قرار گرفته و رشد می کند.

علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری علت و درمان نازایی و ناباروری

عوارض احتمالی درمان نازایی

به گفته دکتر مصباح بهترین متخصص زنان و زایمان عوارض نازایی موارد زیر می باشند.

  1. سندرم تحریک بیش از حد تخمدان
  2. چندقلوزایی
  3. عفونت و خونریزی

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت معاینه با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوبت می خوای؟